Trafikselskabet Sydtrafik

 

CVR nr.: 29 94 28 97

EAN nr.: 5798002186802

10. maj 2022

 

Handelsbetingelser og betalingsvilkår

Åben flextrafik og handicapkørsel med betalingskort

 

Handelsbetingelser

Åben flextrafik (Flextur, Flexung, Flexjunior, Flexskole mv.) og Handicapkørsel administreres af trafikselskabet Sydtrafik, Banegårdspladsen 5, 6600 Vejen som en del af Flextrafik. De til enhver tid gældende vilkår for anvendelse af Åben flextrafik og Handicapkørsel findes på Sydtrafik.dk/flextrafik.

Hvor kan du køre?

Generelt gælder, at start- og slutadressen på en åben flextrafik-rejse skal ligge i samme kommune eller i to nabokommuner. Dog er der særlige forhold i enkelte kommuner vedr. Flextur, der krydser en kommunegrænse. På sydtrafik.dk/flextrafik kan du se, hvor du kan køre.

Som handicapkunde kan du køre i Region Syddanmark og Region Midtjylland. Handicapkørsel med betalingskort kan ikke anvendes i forbindelse med en landsdækkende rejse til/fra eller internt i Region Sjælland og Region Hovedstaden.

Hvem kan køre?

Du behøver ikke at være bosat i Syd- eller Sønderjylland for at bestille og køre åben flextrafik i Sydtrafiks område.

Flextrafik med betalingskort

Flextur kan bestilles og udføres af personer, der har oprettet en kundeprofil på sydtrafik.dk/flextrafik eller Flextrafik mobil app, og som har tilmeldt et betalingskort af typen Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB, Eurocard eller American Express til betaling for udførelse af rejsen. Det samme betalingskort kan tilknyttes flere kundeprofiler, men kunden skal oprette sig med eget MitID. Har du oprettet en kundeprofil, kan du også bestille Flextur med betalingskort til en anden end dig selv. Du skal oplyse navnet på den rejsende ved bestilling.

Øvrig åben flextrafik med betalingskort kan kun bestilles og udføres af kunder, hvor hjemkommunen har tilmeldt og oprettet en kundeprofil, og hvor kunden har oplyst e-mailadresse og tilknyttet et gyldigt betalingskort af typen Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB, Eurocard eller American Express til sin kundeprofil.

Handicapkørsel med betalingskort kan kun bestilles og udføres af handicapkunder, der er visiteret til handicapkørsel af borgerens hjemkommune, og som har oplyst e-mailadresse og tilknyttet et gyldigt betalingskort af typen Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB, Eurocard eller American Express til sin kundeprofil.

Rejsekort kan ikke tilknyttes som betalingsmiddel.

Bestilling, ændring og afbestilling af enkelte rejser

Du skal bestille flextrafik med betalingskort mindst 2 timer før rejsens start. Du kan bestille op til 14 dage før selve rejsedagen. Du kan bestille via sydtrafik.dk/flextrafik eller Flextrafik mobil app alle dage hele døgnet.

Betalingskort skal tilmeldes kundeprofilen, før en flextrafik-rejse med betalingskort kan bestilles. Du skal vælge ”Betalingskort” som betalingsmetode, når du bestiller. 

I Rejseoversigten ”Mine Rejser” kan du se hvilken type rejse, du har bestilt.

Ved bestilling af flextrafik med betalingskort skal du være opmærksom på, at det er de korrekte adresser, du indtaster på bestillingssiden på sydtrafik.dk/flextrafik eller i Flextrafik mobil app, således at vognen ikke kører forgæves.

Du kan du se den bestilte rejse på skærmen, når du har bestilt rejsen på sydtrafik.dk/flextrafik eller i Flextrafik Mobil App og i den fremsendte e-mail med ordrebekræftelse. Du er selv ansvarlig for, at rejsetidspunkt og adresserne på din rejse er korrekte. Umiddelbart efter bestilling får du tilsendt ordrebekræftelse på den oplyste e-mailadresse. Du skal kontrollere ordrebekræftelsen og afbestille rejsen igen eller ringe til Flextrafik, hvis den ikke svarer til den afgivne bestilling.

Afbestilling af flextrafik med betalingskort skal ske senest 1 time før rejsens start og gerne tidligere. En rejse kan afbestilles via din rejseoversigt, når du er logget ind på sydtrafik.dk/flextrafik i Flextrafik Mobil App eller hos Flextrafik på tlf. 76 608 608. Din rejse er afbestilt, når den er fjernet fra oversigten over dine kommende rejser. Hvis du straks fortryder din bestilling af en rejse, kan du afbestille rejsen direkte på ordrebekræftelsen, som du kan se på sydtrafik.flextrafik.dk, når du har bestilt en rejse eller via rejseoversigten i Flextrafik Mobil App. Afbestiller du din rejse via selvbetjeningen modtager du straks efter afbestilling en e-mail med bekræftelse af din afbestilling.

Hvis du ikke kan afbestille rejsen via rejseoversigten, er bilen måske allerede på vej for at hente dig. Du skal i dette tilfælde straks kontakte Flextrafik på tlf. 76 608 608 – tast 2. Der er åbent hele døgnet. Hvis din afbestilling overholder tidsfristen, og du alligevel bliver opkrævet for turen, har du mulighed for at søge refusion for evt. opkrævet egenbetaling ved at kontakte Sydtrafik via formular på Sydtrafiks hjemmeside, www.sydtrafik.dk. Du skal vedhæfte dokumentation for betaling og beskrive hændelsen.

En ændring af en rejse sker ved afbestilling af den uønskede rejse og bestilling af en ny rejse. Hvis en rejse skal ændres, skal dette ske senest 2 timer før start af den nye rejse, da du ikke kan bestille en ny rejse senere end 2 timer før rejsens start.

Forsinkelser og udeblevne vogne

Hvis vognen kommer senere end 15 minutter efter oplyst tidspunkt, og du ikke er blevet kontaktet af Flextrafik, skal du hurtigst muligt ringe på tlf. 76 608 608 – tast 2. Der er åbent hele døgnet. Hvis vognen udebliver, hæfter du ikke for betalingen af rejsen, så længe Flextrafik har været kontaktet. Opkræves du alligevel for rejsen, kan du søge refusion ved at kontakte Sydtrafik via formular på Sydtrafiks hjemmeside, www.sydtrafik.dk. Du skal vedhæfte dokumentation for betaling og beskrive hændelsen.

 

 

Hvis vognen kommer forgæves

Hvis vognen kommer for at hente dig inden for det tidsinterval, der er oplyst på ordrebekræftelsen, på den bestilte adresse, og det ikke er muligt for chaufføren at finde dig, hæfter du for betaling af rejsen, du har bestilt. Det samme gør sig gældende, hvis du ikke afbestiller rejsen inden for tidsfristen.

Hvis vognen kommer senere end 15 minutter efter det oplyste afhentningstidspunkt, og du ikke er blevet orienteret herom, og du ikke ønsker at foretage rejsen grundet forsinkelsen, skal du ikke betale for den pågældende rejse. Opkræves du alligevel for rejsen, kan du søge refusion ved at kontakte Sydtrafik via formular på Sydtrafiks hjemmeside, www.sydtrafik.dk. Du skal vedhæfte dokumentation for betaling og beskrive hændelsen.

Rejsens pris

sydtrafik.dk/flextrafik kan du se takster for Handicapkørsel og åben flextrafik.

Rejsens pris fremgår af ordrebekræftelsen, som fremsendes pr. e-mail og vises på skærmen, inden du foretager bestilling og når du har    bestilt rejsen på sydtrafik.dk/flextrafik eller i Flextrafik mobil app.

Personlige oplysninger

Alle personlige oplysninger (herunder CPR-nummer) bliver behandlet strengt fortroligt. For at din rejse kan udføres, og du kan betale for den, videregives dine oplysninger til:

  • FlexDanmark, som er det selskab, der driver det IT-system, der planlægger din rejse på vognen
  • DanID, der leverer det betalingsmodul, som du benytter til at oprette din betalingskortaftale med
  • Et analyseinstitut (kun navn, adresse og telefonnummer) i forbindelse med Flextrafiks brugerundersøgelser via telefon. Du er ikke forpligtet til at deltage i undersøgelsen og kan afstå fra at deltage, hvis du skulle blive kontaktet i forbindelse med undersøgelsen

I forbindelse med rejsens udførelse er det nødvendigt, at Sydtrafik udleverer kundens/den rejsendes navn, evt. medbragte hjælpemidler samt evt. oplyst telefonnummer på den rejsende til den chauffør, der udfører rejsen.

Reklamationer og henvendelse til Sydtrafik

Reklamationer vedrørende flextrafik med betalingskort rettes til Sydtrafik senest otte hverdage fra kørselsdatoen:

Sydtrafik Flextrafik

Banegårdspladsen 5

6600 Vejen

E-mail: flextrafik@sydtrafik.dk

Betalingsvilkår

Generelt

Betalingsvilkår gælder for alle brugerprofiler tilmeldt flextrafik med betalingskort.

Betingelser for indgåelse af betalingsaftale om flextrafik med betalingskort

Du tilmelder dig og indgår dermed en betalingsaftale om Flextur med betalingskort ved at udfylde en brugerprofil og tilmelde dit betalingskort af typen Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB, Eurocard eller American Express til brugerprofilen. Dette sker via login med MitID. På øvrig åben flextrafik og handicapkørsel er brugerprofilen allerede oprettet, og du kan tilknytte betalingskort efter login og dermed indgå     betalingsaftale. Rejsekort kan ikke tilknyttes som betalingsmiddel.

Du skal have et gyldigt betalingskort af ovenstående type for at kunne indgå en betalingssaftale med Sydtrafik.   Du skal også oplyse e-mailadresse på din brugerprofil for at kunne bruge åben flextrafik med betalingskort. E-mailadressen vil blive benyttet til kvitteringer for tilmelding og betaling samt til ordre- og afbestillingsbekræftelser på ture, der er bestilt som flextrafik med betalingskort.

Betaling for udført flextrafik med betalingskort

Betaling for flextrafik med betalingskort trækkes på din konto 7 dage efter den dato, hvor rejsen udføres.

Du skal altid sørge for at ændre dine kortoplysninger, hvis du får et nyt betalingskort. Hvis dit betalingskort udløber, efter at du har foretaget din rejse og inden betalingen skulle gennemføres 7 dage efter turen er kørt, vil du ikke kunne bestille rejser eller køre flextrafik med betalingskort igen, før du har gennemført den manglende betaling.

Hvis du får et nyt betalingskort i tiden mellem bestillingen og udførslen af din rejse, skal du senest dagen inden, rejsen skal udføres, tilmelde det nye kort til din brugerprofil. Herved vil betalingen for rejsen kunne gennemføres som normalt 7 dage efter rejsens udførelse.

sydtrafik.dk/flextrafik kan du under menupunkt ”Mine betalinger” se en liste over betalte ture, bestilt som flextrafik med betalingskort.

Manglende betaling

Betalingen trækkes på din konto 7 dage efter den dato, hvor rejsen udføres. Hvis betalingen for udførte rejser, bestilt som flextrafik med betalingskort ikke kan gennemføres den pågældende dag, fx fordi der ikke er dækning på kontoen, bliver kundeprofiler med tilknyttet betalingskort spærret for fremtidig bestilling af rejser. Det gælder også, hvis en betaling ikke gennemføres, fordi dit betalingskort er udløbet.

Ved manglende betaling fremsendes faktura på det skyldige beløb og adgangen til bestilling af flextrafik med betalingskort via selvbetjening og pr. telefon vil være spærret, indtil betaling er modtaget og registreret.

Ture bestilt som flextrafik med betalingskort slettes og kan bestilles igen, når betalingsforholdet er bragt i orden. Vi sender dig en e-mail med information herom, og hvad det betyder for dine bestilte ture.

Vær opmærksom på, at hvis du er tilmeldt andre brugerprofiler i flextrafik med betalingskort eller månedsfaktura, vil disse brugerprofiler også blive spærret indtil restancen er betalt.

Adgang til bestilling af flextrafik med betalingskort genåbnes, når den fremsendte faktura er betalt og betalingen er modtaget. Der kan gå op til fire hverdage efter betalingsdato.

Tre spærringer inden for en periode på et år vil medføre lukning for adgang til bestilling af flextrafik med betalingskort i et halvt år.

Opsigelse af betalingsaftale om Flextur med betalingskort

Betalingsaftalen om Flextur med betalingskort gælder indtil, du selv opsiger den. Du kan til enhver tid opsige Flextur med betalingskort. Du opsiger ved at klikke Slet bruger i din kundeprofil.

Skulle du på et senere tidspunkt ønske igen at benytte ordningen med Flextur, skal du oprette dig på ny som med MitID.

Hvis du har brug for straks at spærre din profil, skal du ringe til Sydtrafik på tlf. 76 608 608.

Opsigelse af betalingsaftale om øvrig åben flextrafik og Handicapkørsel med betalingskort

Øvrig åben flextrafik med betalingskort og Handicapkørsel med betalingskort gælder indtil, du selv opsiger den. Du kan til enhver tid opsige Øvrig åben flextrafik med betalingskort og Handicapkørsel med betalingskort. Du opsiger ved at klikke Slet bruger i din kundeprofil.

Din kundeprofil vil fortsat eksistere, men det vil ikke være muligt at bestille kørsel med betalingskort. Ønsker du på et senere tidspunkt at kunne bestille kørsel med betalingskort, skal du oprette dig på ny med MitID.

Ønsker du at få slettet din kundeprofil skal du ringe til Sydtrafik på tlf. 76 608 608.

Opbevaring af kortoplysninger

Dine kortoplysninger vil ikke blive videregivet til andre og vil kun blive anvendt til at trække betaling for

flextrafik med betalingskort, der er bestilt med din kundeprofil, og som er blevet udført/ikke afbestilt.

Priser og opkrævning af egenbetaling

Prisen for rejsen oplyses, når du bestiller rejsen. Du modtager straks efter bestilling en ordrebekræftelse pr. e-mail, hvoraf prisen fremgår. Det er muligt straks at afbestille rejsen, hvis du fortryder.

Skulle du ved en fejl blive opkrævet for en tur i vognen, som du har bestilt som flextrafik med betalingskort, skal du bede chaufføren om en kvittering. Når du er blevet opkrævet for turen, kan du kontakte Sydtrafik via formular på Sydtrafiks hjemmeside, www.sydtrafik.dk. Du skal vedhæfte kopi af kvitteringen og beskrive hændelsen.

Ansvar og hæftelse

Du er ansvarlig for, at det betalingskort, der er anvendt til at bestille og betale rejsen på, er gyldigt, ikke er spærret, og at det er tilknyttet en konto med dækning for det skyldige beløb på tidspunktet for opkrævningen.

Har du bestilt via selvbetjening, er du ansvarlig for, at turen er bestilt korrekt ift. dato, tidspunkt, til-/ fra- adresser, antal rejsende og evt. hjælpemidler. Du er ansvarlig for at kontrollere din bestilling i ordrebekræftelsen, der er fremsendt via e-mail. Er du i tvivl, om bestillingen er korrekt, skal du kontakte Flextrafik senest 1 time før lovet tidspunkt for afhentning.

Du er ansvarlig for, at den oplyste e-mailadresse er korrekt og mulig at kontakte dig på.

Du er ansvarlig for at afbestille ture, der er bestilt som faste ugentlige rejser/ture på bestemt ugedag i en periode, hvis du ikke længere skal rejse fast de pågældende dage.

Du hæfter for forgæves ture og vil blive opkrævet på det tilknyttede betalingskort, hvis turen ikke er afbestilt inden for tidsfristen.

Samtykke

Ved accept af disse Handelsbetingelser og Betalingsvilkår giver du samtykke til, at Flextrafik må kontakte dig i forbindelse med kørsel på de i kundeprofilen afgivne oplysninger.

Ændringer af priser og vilkår

Ændringer af priser og vilkår for åben flextrafik og Handicapkørsel fremgår af sydtrafik.dk/flextrafik.

 

 

Handelsbetingelser og Betalingsvilkår     

Sidste ændringsdato: 22. august 2022

Handelsbetingelser og betalingsvilkår kan løbende ændres.

Gældende handelsbetingelser og betalingsvilkår kan findes på sydtrafik.flextrafik.dk.