Scan QR-kode

Det betyder, at når du fremover logger på for eksempel din netbank, borger.dk eller skat.dk på din computer eller tablet, skal du fremover scanne en såkaldt QR-kode på computerskærmen, før du kan godkende din handling. Det skal være med til at sikre, at brugeren der godkender med MitID-app, selv har startet handlingen og dermed minimere risikoen for svindel. 

QR-koder minder lidt om stregkoder, men i stedet for striber består den af firkantede mønstre, som kan gemme masser af data. Du kan scanne QR-koden med dit kamera inde fra MitID-appen. Når koden er scannet, føres du videre til MitID-appen, hvor du skal godkende login eller overførsler.

Ændringen gælder kun for appen og ikke, hvis du normalt bruger kodeviser eller kodeoplæser. Du skal derfor anvende MitID, som du gør i dag.

Vælg QR-koder eller engangskoder

QR-koden der anvendes i den nye løsning er ikke tilgængelige for helt blinde, men kan anvendes af nogle svagsynede. Hvis din MitID-app er fuldt opdateret, kan du til gengæld vælge, om du fremover vil anvende QR-koder eller engangskoder. Det ændrer du under indstillingspunktet i MitID. Som udgangspunkt er QR-koder valgt, og såfremt du vælger engangskoder, vil du få oplyst, at det er en mindre sikker løsning end QR-koden, men løsningen er derimod tilgængelig. Når du skifter mellem QR-koder og engangskoder, vil der gå en time, før ændringen træder i kraft.

Engangskoder med alternativ

Hvis du er skiftet fra QR-koder til engangskoder og logger på med dit brugernavn, vil du blive præsenteret for en besked om, at du skal åbne MitID-appen og verificere dig selv. Herefter kommer der en 4-cifret kode frem på skærmen, som du kan læse med din skærmlæser eller forstørrelse. Disse fire cifre skal indtastes i MitID-appen. Når du har gjort dette, trykker du på ”næste” knappen, og du mødes af det sædvanlige godkendelsesvindue i appen, som du plejer.

Som JAWS-bruger er den 4-cifrede kode typisk et par linjer over eller under, der hvor JAWS har fokus. Du har god tid til at finde koden og indtaste engangskoden.

Nemmere adgang til MitID-appen

Den anden del af opdateringen betyder, at det bliver nemmere at godkende handlinger på mobiltelefonen. Hvis man i dag vil godkende et køb med MitID, skal man selv finde vej til MitID-appen. Det bliver dog nemmere fremover, da du med opdateringen kan trykke på ”Åbn MitID app” for at komme direkte videre til appen.

Ja, der findes en app til iOS og Android. Appen er gratis at downloade (din teleudbyder kan dog opkræve for dataforbrug).

Du kan modtage SMS-beskeder om din kørsel. Læs mere og tilmeld dig her.

Rejser, der mangler information kan være bestilt eller ændret telefonisk. I disse tilfælde har vi desværre ikke mulighed for at vise informationen her eller i app’en.

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at bestille Flextur udenfor Sydtrafiks område via selvbetjening.


Ring til Sydtrafik på tlf. 76 608 608, hvis du ønsker at køre med Flextur til andet trafikselskabs område (gælder kun til/fra udvalgte kommuner i Region Midtjylland)

Du skal have MitID for at oprette dig som bruger.

Du kan betale med følgende betalingskort: Visa/Dankort, Visa Electron, MasterCard, Maestro, JCB eller American Express. I enkelte kørselsordninger kan du også betale kontant i bilen.

Når du opretter en ny bruger, eller hvis du får et nyt betalingskort, skal du tilknytte dit betalingskort til din bruger. Hvis du har fået nyt betalingskort, skal du logge ind og gå ind i menupunktet ’Bruger’. Klik herefter ’Skift betalingskort’ og følg trinene.


Dit betalingskort skal to-faktor-godkendes via NETS 3-D Secure. Du godkender enten vha. NemID eller en engangskode, som du modtager i en SMS-besked. Hvis du vælger godkendelse med NemID, skal du enten have NemID nøgleviser eller NemID-app’en. Du kan ikke bruge NemID papkort. Vælger du at godkende med en SMS-kode og et kodeord, skal du være oprettet her: https://enroll.3dsecure.no/nets-nemid-enroller/EnrollSite

En specialadresse er en tekst, der beskriver en adresse, f.eks. et lægehus, en butik eller en restaurant. Hvis ikke du kender adressen, kan du anvende specialadresser til at fremsøge dem.

Du skal slette turen og oprette en ny.

Du kan ikke selv ændre din adresse på din bruger. Du skal derfor ringe til Sydtrafik på tlf. 76 608 608.

Flextur:
Du modtager dine log ind-oplysninger på den mailadresse, som du har indtastet ved oprettelse. Hvis du ikke har modtaget mailen med oplysningerne, skal du tjekke dit spamfilter.
Hvis du fortsat ikke kan finde oplysningerne, kan du ringe til Sydtrafik på tlf. 76 608 608 mandag til fredag fra kl. 8-15.


Handicapkørsel:
Du modtager dine log ind-oplysninger i dit velkomstbrev enten via e-Boks eller med posten. Ring evt. til Sydtrafik på tlf. 76 608 608 mandag til fredag fra kl. 8-15, hvis du ikke har modtaget det to uger efter, at du er blevet visiteret af kommunen.

Dit MitID skal være tilmeldt brug på offentlige hjemmesider og ikke kun til Netbank.

Nej, det er ikke muligt for virksomheder at oprette sig som brugere.

Oplever du problemer med at logge ind, bør du først tjekke, om dit kundenummer og pinkode er korrekt indtastet. Har du problemer med at bestille via selvbetjening, kan du bestille turen ved at ringe til Sydtrafik på 76 608 608.

Du kan godt få både din crosser og kørestol/el-kørestol med, men du skal bestille turen på tlf. 76 608 608. Turen kan ikke bestilles online eller på app’en.

Nedenfor finder du vejledninger til synshæmmede og til brug ved skærmoplæser.